Plan spacerów i wycieczek dla dzieci przedszkolnych

Plan spacerów i wycieczek dla dzieci 3,4- letnich
Wrzesień
-
„Nasze przedszkole”- zapoznanie dzieci z lokalizacją przedszkolnych pomieszczeń: kuchnia, gabinet Pani dyrektor, sale innych dzieci.
-
„Wokół przedszkola”- spacer. Oglądanie przedszkola z zewnątrz, rozpoznawanie go wśród innych budynków na osiedlu.
-
„Przedszkolny ogród”- omówienie zasad i sposobu bezpiecznego korzystania ze sprzętu do zabaw oraz grupowej rabatki z kwiatkami.
-
„Spacer uliczkami osiedla”- orientowanie się w najbliższym otoczeniu przedszkola.
-
„Na skwerek”- wycieczka połączona z doskonaleniem chodzenia parami. Obserwacja fauny i flory.
-
„Dary jesieni”- spacer połączony ze zbieraniem kasztanów, żołędzi, jarzębiny. Wyeksponowanie ich w kąciku przyrody i wykorzystanie do wykonania ludzików.
Październik
-
„Jesień w parku”- wycieczka do parku. Bezpośrednia obserwacja przyrody jesienią. Zbieranie kolorowych liści, kasztanów, żołędzi.
-
„Na skwerek”- spacer. Rozróżnianie drzew liściastych i iglastych.
-
„Jesień w przedszkolnym ogrodzie”- zdobywanie wiadomości drogą obserwacji. Poprawne nazywanie kolorów nazbieranych liści.
-
„Na skrzyżowaniu ulic”- obserwacja pojazdów. Posługiwanie się pojęciami mały, duży. Bezpieczne poruszanie się po chodnikach.
-
„Moje Puławy”- zapoznanie dzieci z nowoczesną architekturą naszego miasta.
-
„W bibliotece”- wycieczka do Biblioteki Miejskiej. Zapoznanie dzieci z księgozbiorem dla nich, oglądanie wybranych książeczek. Rozmowa z pracownikami biblioteki.
Listopad
-
„Jesienny spacer” – ćwiczenia słuchowe. Rozpoznawanie odgłosów charakterystycznych dla jesieni, np. szum wiatru, szelest liści.
-
„Osiedle późną jesienią”- obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią.
-
„Najbliższa okolica”- spacer. Obserwacja krajobrazu okolic zamieszkania dzieci.
-
„Jaki to ptak?”- spacer na skwerek Obserwacja zachowania ptaków. Zapoznanie
z nazwami ptaków. Przypomnienie o ich dokarmianiu podczas zbliżającej się zimy.
Grudzień
-
„Święta w najbliższej okolicy”- spacer uliczkami osiedla, oglądanie świątecznego wystroju miasta.
-
„Przy karmniku”- obserwacja ptaków, nazywanie ich. Dbanie o regularne napełnianie pożywieniem karmników w przedszkolnym ogrodzie.
-
„Choinki”- wycieczka po przedszkolu. Podziwianie udekorowanych drzewek w budynku przedszkola
-
„Świąteczne dekoracje”- spacer. Oglądanie świątecznie udekorowanych witryn sklepowych.
-
„Przygotowania do świąt w naszym mieście”- spacer ulicami miasta, podziwianie świątecznego wystroju.
-
„Pierwszy śnieg”- spacer uliczkami osiedla. Doskonalenie chodzenia parami. Zwrócenie uwagi na bezpieczne poruszanie się po śliskiej nawierzchni.
Styczeń
-
„Zimowy spacer”- spacer na skwerek. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie zimą.
-
„Czyj to ślad?”- spacer po przedszkolnym ogrodzie. Wyszukiwanie śladów na śniegu
i odgadywanie do kogo należą: ptak, pies, kot, człowiek.
-
„Spacer uliczkami osiedla”- zachowanie bezpieczeństwa podczas poruszania się po śliskiej nawierzchni.
-
„Lepimy bałwana”- zabawy w przedszkolnym ogrodzie.
-
„Park zimą”- Obserwacja zmian zachodzących w krajobrazie zimą.
Luty
-
„Zabawy na śniegu”- wyjście do ogrodu przedszkolnego. Lepienie bałwana. Zwrócenie uwagi na ochronę ciała przed chłodem i mrozem.
-
„Pełnia zimy”- spacer na skwerek. Wyszukiwanie odgłosów charakteryzujących zimę.
-
„Drzewa zimą”- spacer uliczkami osiedla. Obserwacja ośnieżonych drzew.
-
„Ubieramy się na zimowy spacer”- zwrócenie uwagi na ochronę ciała przed mrozem
i chłodem. Spacer po najbliższej okolicy.
Marzec
-
„Marzanna”- wyjście do ogrodu przedszkolnego w celu spalenia kukły- symbolu odchodzącej zimy.
-
„Szukamy wiosny” – wycieczka na skwerek w celu poszukiwania oznak budzącej się do życia wiosny.
-
„Pierwsze kwiaty”- spacer po przedszkolnym ogrodzie , oglądanie wiosennych kwiatów. Przeliczanie napotkanych.
-
„Co słychać w przyrodzie wiosną?”- spacer uliczkami osiedla, wyszukiwanie charakterystycznych odgłosów wiosny.
-
„Słońce już mocniej przygrzewa”- spacer na skwerek. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.
Kwiecień
-
„Świąteczne dekoracje”- spacer uliczkami osiedla. Oglądanie świątecznie udekorowanych wystaw sklepowych.
-
„W bibliotece”- wycieczka w celu obejrzenia księgozbioru przeznaczonego dla dzieci.
-
„W parku” – wycieczka. Podziwianie piękna osady pałacowej wiosną.
-
„Zielone Puławy”- spacer na skwerek. Wyszukiwanie koloru zielonego w najbliższym otoczeniu przedszkola.
-
„Wiosna w parku”- wycieczka. Nasłuchiwanie śpiewu ptaków.
-
„Wiosna łące”- wycieczka. Obserwacja roślinności i owadów.
Maj
-
„Kwiatki z przedszkolnej rabatki”- spacer wokół przedszkola, podziwianie przyrody.
-
„Na skrzyżowaniu”- wycieczka na skrzyżowanie ulic. Nauka bezpiecznego poruszania się na przejściu z sygnalizacja świetlną.
-
„Majówka”- zabawy w przedszkolnym ogrodzie. Przypomnienie o dbanie o środowisko naturalne.
Czerwiec
-
„Dzień dziecka”- zabawy na placu zabaw prowadzone przez animatora.
-
„Park latem”- wycieczka. Oglądanie parku latem. Dostrzeganie różnic w wyglądzie parku w różnych porach roku.
-
„Spacer uliczkami osiedla”- poprawne stosowanie pojęć duży- mały, przy oglądaniu zabudowań.
-
„Odgłosy lata”- spacer na skwerek. Wysłuchiwanie odgłosów charakterystycznych dla lata w naszym mieście.
Plan spacerów i wycieczek dla dzieci 4,5-letnich
Wrzesień
-
„Bezpieczna droga do przedszkola” –spacer uliczkami osiedla. Poznanie ulic i dróg oraz niebezpieczeństw jakie mogą spotkać dzieci w drodze do przedszkola.
-
„Park w końcu lata”- wycieczka. Obserwacja wyglądu drzew liściastych, iglastych i innych roślin oraz pogody.
-
„Moje Puławy”- wycieczka. Zapoznanie dzieci z nowoczesną architekturą naszego miasta.
-
„Na skrzyżowaniu ulic”- wycieczka. Przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach. Obserwacja ruchu ulicznego.
-
„Puławy dawniej”- wycieczka do „Osady pałacowej”. Zwiedzanie zabytków.
Październik
-
„Park jesienią”- wycieczka. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie jesienią (żółknięcie liści, wiatr, niższa temperatura, zachmurzenie). Porównywanie ze spostrzeżeniami z poprzedniej wycieczki.
-
„Puławy dawniej i dziś”- spacer uliczkami osiedla. Uchwycenie charakterystycznych cech zabudowy nowoczesnej i dawnej naszego miasta.
-
„Co zanieczyszcza?”- spacer uliczkami osiedla. Zwrócenie uwagi na zanieczyszczenia środowiska odpadami . Zachęcenie od wrzucania śmieci do pojemników do tego przeznaczonych.
-
„Jesień w parku”- wycieczka. Rozpoznawanie i nazywanie drzew, ich liści i owoców. Zbieranie „darów” jesieni. Wykorzystanie do wykonania ludzików dla dzieci z młodszych grup.
-
„W bibliotece”- wycieczka. Uczestnictwo w lekcji bibliotecznej. Oglądanie księgozbioru, wypożyczenie książki do wspólnego czytania w przedszkolu.
Listopad
-
„W hołdzie dla zmarłych”- wycieczka pod pomnik Jana Pawła II, zapalenie zniczy. Oddanie czci zmarłemu Wielkiemu Polakowi.
-
„W bibliotece”- wycieczka. Uczestnictwo w lekcji bibliotecznej poświęconej roli książki w życiu przedszkolaka.
-
„Na skwerek”- spacer. Przypomnienie zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Obserwacja napotkanych zwierząt.
-
„Ważne budynki w naszym mieście” – wędrówka ulicami miasta. Poznawanie miejsc użyteczności publicznej: Szkoła Podstawowa nr 2, Poczta, Urząd Miasta, Kościół MBR.
Grudzień
-
„Bożonarodzeniowy kiermasz”- wycieczka do Domu Chemika. Podziwianie ozdób, stroików, choinek, szopek bożonarodzeniowych.
-
„Urząd Miasta w świątecznym wystroju”- wycieczka. Oglądanie przyozdobionego budynku , spotkanie z przedstawicielem urzędu, rozmowa o pracy.
-
„Dbamy o ptaki”- spacer. Obserwacja zachowań ptaków zimujących w naszym kraju. Przypomnienie o dokarmianiu ptaków w zimie.
-
„Przed sylwestrem”- spacer ulicami miast. Obserwowanie odświętnych dekoracji, obserwowanie ruchu, przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
-
„Najpiękniejsza choinka”- wycieczka do parku. Rozpoznawanie drzew iglastych
i liściastych. Zwrócenie uwagi na dbanie o środowisko naturalne poprzez kupowanie drzewek w miejscach do tego wyznaczonych, a nie dokonywanie samodzielnego wyrębu.
-
„Święta tuż, tuż”- spacer ulicami naszego osiedla. Podziwianie świątecznego wystroju.
Styczeń
-
„Park zimą”- wycieczka. Obserwacja wyglądu parku, drzew, krzewów. Porównywanie wyglądu parku w zimowej szacie z obrazem zapamiętanym podczas wycieczki jesiennej.
-
„Śniegowe budowle”- spacer na skwerek. Budowanie fortecy, lepienie bałwana. Przypomnienie o odpowiednim ubieraniu się na zimowy spacer.
-
„Drzewa w zimie”- spacer na skwerek. Podziwianie oszronionych drzew. Wyjaśnienie dzieciom tego zjawiska.
-
„Zimowy spacer po parku”. Podziwianie krajobrazu Osady parkowo- pałacowej zimą. Obserwacja zachowania napotkanych zwierząt. Wyciąganie wniosków dotyczących pomocy zwierzętom w okresie zimy.
Luty
-
„Zabawy na śniegu”- spacer na skwerek. Rzucanie śnieżkami do celu: drzewa. Przestrzeganie przed niebezpiecznymi zabawami na śniegu.
-
„Mali detektywi”- wycieczka do parku. Poznawanie śladów pozostawionych na śniegu, rozpoznawanie do kogo należą?
-
„Jaki kolor ma śnieg”- spacer po ogrodzie przedszkolnym. Oglądanie śniegu na drzewach, krzewach, pod nogami. Nabranie do szklanki. Wykonanie eksperymentu z topnieniem, porównywanie wyglądu.
-
„Ptaszki w karmniku”- spacer. Obserwacja ptaków przy karmniku. Nazywanie ptaków.
-
„Spotkanie z ciekawymi ludźmi”- wycieczka do Domu Chemika. Uczestnictwo
w warsztatach prowadzonych przez twórcę ludowego.
-
„Zima w mieście”- spacer. Podziwianie krajobrazu Puław w zimowej szacie.
Marzec
-
„W poszukiwaniu wiosny”- spacer po osiedlu. Oglądanie i nazywanie pierwszych wiosennych kwiatów. Zwrócenie uwagi na gatunki chronione.
-
„Pożegnanie zimy’- spalenie kukły wykonanej przez dzieci w ogrodzie przedszkolnym. Zabawy przy piosenkach o wiośnie.
-
„W bibliotece”- wycieczka. Spotkanie z ciekawymi ludźmi
-
„Pierwsze kwiaty”- wycieczka do ogrodu przedszkolnego. Nazywanie kwiatów, które kwitną w grupowych rabatkach.
Kwiecień
-
„Wiosna w parku”- wycieczka. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wiosną. Porównywanie z zimą i jesienią
-
„Motywy Wielkanocne”- wycieczka do Domu Chemika. Spotkanie z twórcami ludowymi wykonującymi świąteczne ozdoby.
-
„Obserwatorium astronomiczne”- wycieczka. Zainteresowanie dzieci podstawowymi zjawiskami z zakresu astronomii.
-
„Nad Łachą”- wycieczka. Obserwacja ptaków , które powróciły do nasz ciepłych krajów.
-
„W bibliotece”- wycieczka. Uczestnictwo dzieci w obchodach Dnia Książki. Popisy dzieci w czytaniu przygotowanych przez siebie krótkich bajeczek.
-
„Nad Wisłą”- wycieczka. Obserwacja roślinności, rozmowy o zagrożeniach związanych
z wodą.
Maj
-
„Wiosna w sadzie”- wycieczka. Nazywanie , różnicowanie drzew owocowych. Zwrócenie uwagi na rolę pszczół w zapylaniu kwiatów.
-
„W sklepie zoologicznym”- wycieczka do sklepu. Obserwacja pracy sprzedawców, wyglądu wnętrza sklepu, zwierząt. Wdrażanie do właściwego zachowania się w sklepie.
-
„W szkole”- wycieczka. Zwiedzanie budynku Szkoły Podstawowej nr 2. Oglądanie przedstawienia w wykonaniu uczniów przygotowanego dla przedszkolaków.
-
„Puławy”- wycieczka po najbliższej okolicy. Omówienie zagrożeń, jakie niesie ze sobą rozwój cywilizacji(zanieczyszczenie środowiska, odpady). Wskazanie też pozytywnej roli rozwoju cywilizacji.
-
„W księgarni”- wycieczka. Oglądanie wystroju, odczytanie przez dzieci działów na jakie podzielone są książki. Rozmowa z pracownikami. Wczucie się dzieci w atmosferę ciszy, która powinna towarzyszyć w takim sklepie.
Czerwiec
-
„Na łące”- wycieczka. Obserwowanie owadów, nazywanie najczęściej spotykanych roślin łąkowych.
-
„Park latem”- wycieczka. Dostrzeganie różnic w wyglądzie parku w różnych porach roku.
-
„Lato czeka”- wycieczka połączona z omówienie zagrożeń czyhających na dzieci podczas wakacyjnych wyjazdów.