Granice w procesie wychowania dziecka

child-1439468_640.jpg

Czym są granice
– jest to terytorium, w którym mam poczucie własności, mojej tożsamości
– granica pomaga chronić przed niebezpieczeństwem
– określają co mną jest, a co nie jest
– określają gdzie ja się kończę, a zaczyna się ktoś inny
– budują poczucie tożsamości i odpowiedzialności w stosunku do siebie samego
– kiedy wiem, gdzie są moje granice, wiem, za co jestem odpowiedzialny
– jestem odpowiedzialny za siebie i w stosunku do innych (nie jestem odpowiedzialny za myśli innych ludzi
)

Jak określać dziecku stałe granice?
Krok I: słowa
1. Komunikat powinien dotyczyć zachowania dziecka: koncentracja na zachowaniu, a nie postawie, uczuciach lub wartościach dziecka
NIE: Zosiu, nie widzisz, że jestem zajęta?
TAK: Rozmawiam. Stukanie mi przeszkadza

  1. Bądź bezpośredni i konkretny: powiedz jasno i krótko czego od dziecka oczekujesz oraz w razie potrzeby kiedy i jak ma wykonać określone zadanie
    NIE: Tylko nie wracaj zbyt późno!
    TAK: Oczekuję, że będziesz o dwudziestej.
  2. Mów stanowczo, ale nie podnoś głosu; nie bądź szorstki.
  3. Dokładnie określaj konsekwencje.
    NIE: Tylko nie jedź rowerem po ulicy, bo możesz wpaść pod
    auto!
    TAK: Rowerem możesz jeździć po chodniku lub na podwórku.
    Inaczej schowam go w garażu.

Krok II: czyny
1. Popieraj słowa działaniem. Słowa są na tyle wiarygodne, na ile potwierdzają je stojące za nimi działania!
2. Reaguj natychmiast, kiedy dziecko idzie się bawić a nie wypełniło swoich
obowiązków.
 „Nie ma zabawy dopóki nie posprzątasz po wcześniejszej zabawie”.

Miejskie Przedszkole Nr 16 w Puławach

24 - 100 Puławy

ul Krańcowa 9

mp16@um.pulawy.pl

81 458 6451

Powrót na początek strony